NY Kategori "Bättre Form"

Nu har jag varit kreativ och kommit fram till att skaffa en ny kategori här i bloggen. Jag är en person om älskar att träna och leva i en sund tillvaro. Inga Hollywood dieter här och heller ingen soffpotatis. Jag har genom åren lärt mig att lagom är bäst. Eftersom hälsa är något som jag intresserar mig stort för så vill jag dela med mig av det till er läsare.

Så påverkar motion hjärta och kretslopp

En kedjereaktion av sunda mekanismer i kroppen börjar verkar såfort kroppen får motion. Efter regelbunden motion blir resultatet att kretsloppet blir i absolut toppform.

§ Hjärtmuskeln stärks och kamrarna blir större. Hjärtat behöver därför inte arbeta lika mycket som tidigare och ger ett mindre slitage i det långa loppet.

§ HDL transporterar bort det skadliga LDL-kolesterolet från blodkärlen och levern och vid regelbunden motion ökar det sunda HDL-kolesterolet i blodet.

§ Blodkärlen blir smidigare eftersom blodtrycket sjunker.

§ Fettämnesomsättningen förbättras i musklerna, vilket menas med att den totala fettförbränningen ökar.

§ Immunförsvaret stärks och kroppen blir svårare att ingripa för bakterier och virus.

§ En av mina personliga favoriter är att blodsockret blir lättare att reglera för musklerna insulinkänslighet förbättras och det förebygger diabetes.

(Källan kommer från näringsexperten Martin Kreutzer)

Det är ingen som säger att man måste träna varjedag, men det rekommenderas kontinuerlig motion ett par gånger i veckan. Hur mycket är så individuellt att man får tala med en personligtränare om man vill får ut bäst resultat.

 


Comments

Comment here:

Name:
Remember?

E-mail: (publishes not)

URL/Bloggadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0